Inge Hegelund

Lidt læsetips til efterårsferien

Efterårsferien står for døren, og mange glæder sig til at få en pause fra hverdagen stress og jag.

Børnene har siden sommerferien haft en længere skoledag, hvilket for mange har været en stor omvæltning. Så denne ferie kan specielt for skolebørnene være hårdt tiltrængt!

Dog er det vigtigt, ikke helt at pakke alt hvad der har med bogstaver og bøger på hylden sammen med skoletasken. Men det at læse og skrive og arbejde med bogstaver og lyde, kan gøres på mange måder, så det bliver mere en leg.

Her vil jeg komme med et par gode ideer til, hvordan man som voksen kan stimulere sit barn på en legende måde i ferieperioden eller bare når der er brug for at lege noget mere:-)

1. Leg orddetektiven:

Når I skal på indkøb, udstyr dit barn med et stykke papir og en blyant, på papiret skriver du 2-3 bogstaver. Nu er det detektiven skal på bogstavjagt i supermarkedet, han/hun skal finde ting der begynder med disse bogstaver. I kan jo eventuelt lave en lille konkurrence, hvor I hver især skal finde ord og så se, hvem der finde flest. Ordene skriver I ned på papiret.

2. Udhul græskar og tænd bål i haven:

Her i denne lidt mørke tid, vil det være en god ide at lave en hyggedag, hvor man først udhuler græskar og laver uhyggelige græskarmænd. Hen under aften kan man så tænde bål og evt. lave heksebryg , heksesuppe eller noget helt tredje over bålet, mens der er lys i græskarmændene.

Dette ville være den perfekte kulisse til en gyserhistorie. Så fortæl hinanden uhyggelige historier rundt om bålet. Eller lav en fælles vandrehistorie, en historie, hvor I på skrift digter videre på historien. Måske bliver historien så god, at I kunne lave jeres egen lille gyserbog med tegninger eller billeder fra dagen, som dit barn skriver tekst til med eller uden støtte fra dig.

3. Lav en ordbog:

Hvis I skal ud at rejse, kunne det være en god ide at lave sin egen ordbog/parlør.

Find de ord/ting der betyder noget for dit barn og find ud af, hvad det hedder på det sprog der tales i det land, hvor I er.